Janne HammarlyckEn liten ”egen erfarenhet” av vårdens tillgänglighet

Jag har sedan något drygt år tillbaka en hudförändring i pannan. Sakta växande och gör sig mer och mer påmind  i form av ett irriterande kli. Själv glömmer jag oftast bort den när tankarna fylls med annat men min kära fru påminner mig ofta   ”Nu måste Du ringa och få den borttagen”

Sagt och gjort. Jag går in på 1177.se och min vårdcentral ( region enhet ) . Ja man kan beställa tid för bedömning av hudförändringar men just nu finns det inga tider ” Var god återkom”  Eftersom jag nu äntligen fått ”ändan ur vagnen”   så prövar jag nät-doktorn.se  Ja man kan absolut få hudförändringar bedömda. Efter lite ”skriverier” och skickande av bilder får jag en tid samma dag. Kontentan efter 5 min samtal med nätdoktorn är att jag rekommenderas ta kontakt med min Vårdcentral. 100 kr fattigare blir jag  ( regionen säkert minst 250 kr fattigare )

Inte ett dugg klokare prövar jag en annan Vårdcentral i stan ( stort privat vårdbolag ). För att få kontakt med den vårdcentralen via nätet måste jag lista mig där. Gör så och kan därmed ringa. Nej tyvärr kan vi inte hjälpa Dig idag. Det tar minst 24 timmar för en ”omlistning” och jag får inte göra något förrän Du är listad här. Jag som är en obotlig praktiker tycker att – ”kan du inte skriva ner mitt personnummer och kontrollera mot listningen imorgon och sedan skicka mig en tid”   Men det är tydligen en för enkel åtgärd. Det är bättre att Du ringer oss igen nästa vecka!

Nu när ”moment 22 känslan” är i antågande   säger min fru ” Ring min doktor på stan” och ger mig telefonnumret. Jag ringer. På den klassiska ”gammalmodiga” läkarmottagningen   svarar en vänlig röst direkt   – Naturligtvis kan vi hjälpa Dig Kan Du komma på Torsdag klockan 3?